آذینه دخت

تارت بازرده تخم مرغ

1394/1/30 8:10
نویسنده : مهدیه
925 بازدید
اشتراک گذاری

 

مواد لازم خمیر تارت با زرده تخم مرغ :

آرد شیرینی : 225 گرم

بیکینگ پودر :1 قاشق چای خوری

کره سرد : 125 گرم (تکه شود)

زرده تخم مرغ : 1 عدد

آب یخ : 3 قاشق مرباخوری


طرز تهیه در ادامه

 

در کاسه‌ای بزرگ آرد و بکینگ پودر را الک کرده، کره را به آن می افزاييم، و فقط با سر انگشتان کره و آرد را با هم مخلوط می کنيم تا به صورت گلوله‌های ريز درآيد. (تصوير1)
- وسط آرد را گود کرده 2 تا 4 قاشق سوپ خوری آب می افزاييم و با قسمت پهن تيغه‌ چاقو با حرکاتی شبيه بريدن، مواد را مخلوط می کنيم و با دست ديگر کاسه را می چرخانيم. (شما می توانيد به جای چاقو از چنگال استفاده كنيد.)
زرده تخم مرغ را در اين مرحله می افزاييم. در پايان اين مرحله خمير به صورت گلوله‌هايی به اندازه عدس در می آيد. برای اينکه امتحان کنيم هنوز آب لازم داريد يا نه بهتر است کمی از خمير را بين دو انگشت فشار دهيم، اگر شکل نگرفت، هنوز آب نياز است. اگر خمير خيلی خشک باشد موقع وردنه کشيدن از هم جدا می شود. و اگر رطوبت آن زياد باشد چسبنده و بعد از پخت چروکيده خواهد شد.
- با دست خمیر را در وسط کاسه جمع کرده و به دقت فشار می دهيم، تا به صورت يکنواختی درآيد. به هيچ وجه خمير را ورز نمی دهيم زيرا سفت می شود. سپس آنرا به شکل توپی درآورده، در کيسه پلاستيکی گذاشته و به مدت 30 دقيقه در يخچال می گذاریم.
- در اين مرحله خمير را بين دو لايه کيسه پلاستيکی يا کاغذ روغنی به کمک وردنه  پهن می كنيم. قالب مخصوص تارت يا پای را با برس چرب كرده سپس خمير پهن شده را به دقت داخل قالب قرارمی دهیم و توجه داریم، اگر خمير را روی پلاستيک يا کاغذ روغنی پهن کرده‌ايم مرکز دايره در وسط قالب باشد، چون بعد از پهن کردن خمير در قالب قادر به جا به جا کردن آن نمی باشيم. اما، اگر خمير را روی سطحی كه آرد پاشيده شده‌ است پهن كنيم، می توانيم روی خمير کمی آرد پاشيده و آن را به دور وردنه جمع کرده سپس به راحتی بلند كرده و در قالب پهن می كنيم. حال به کمک انگشتان خمير را به اندازه ارتفاع قالب بالا ببرید
- خمير پهن شده در قالب به مدت 15 دقيقه نياز به استراحت دارد آنرا در يخچال گذاشته تا از چروکيده شدن خمير در اين مرحله جلوگيری شود. فر را با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن می کنيم.
اگر موادی که برای پرکردن تارت استفاده می شود، مرطوب باشد و بعد از پرکردن آن ديگر نياز به پخت نداشته باشد، می توانيم روی خمير تارت پهن شده در قالب را، کاغذ روغنی انداخته و با لوبيا، برنج و ... خام پرکرده تا خمير هنگام پخت در قالب بالا نيايد. (تصوير 7) سپس به مدت 15 دقیقه آن را حرارت می دهيم، بعد آنرا از فر خارج کرده کاغذ و حبوبات را برداشته و تارت را دوباره در فر مي‌گذاريم، تا پخت آن کامل شود و ديگر رطوبت نداشته باشد. زمانی که از پخت کامل تارت اطمينان پيدا كرديد، آنرا از فر خارج می کنیم، تا سرد شود و مواد داخل تارت را با سليقه روی آن قرارمی دهيم.

 

پسندها (1)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

مامان زهره
30 فروردین 94 8:59
ممنونم عالی بود
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به آذینه دخت می باشد